AKM-logo

5 krokov ku kritickému mysleniu

Spojenie “kritické myslenie” je dnes počuť zo všetkých strán. Aj keď tu bolo už od dávnych čias, na jeho každodenné používanie a dôležitosť sa začalo aktívne poukazovať až v priebehu posledných desiatok rokov. Dnes je schopnosť kritického myslenia jednou z prioritných vlastností u zamestnancov pre ich nadriadených. Taktiež je to očakávanou zručnosťou u študentov, ako aj vyžadovanou dispozíciou v ďalších sférach. Čo to ale vlastne je? V tomto článku sa dočítate o tom, čo to kritické myslenie vlastne znamená a aké základné kroky treba podniknúť, ak ho chcete rozvíjať. 

Čo to vlastne je?

Definícia je pomerne široká. Kritické myslenie zahŕňa množstvo rôznych činností a často závisí od konkrétnej situácie. Vo všeobecnosti sa však dá definovať ako systematické racionálne myslenie, schopnosť logicky a analyticky pracovať s informáciami, s cieľom hľadania riešení a správneho rozhodovania. Je to typ myslenia, ktorý využívame každodenne – preto je potrebné ho rozvíjať a zlepšovať sa.

Kritické myslenie je využívané v každom zamestnaní. Lekár musí nájsť správny spôsob liečby pacientov, pričom rozmýšľa a volí ten najlepší postup. Právnik zbiera všetky možné dôkazy a následne vytvorí stratégiu, aby vyhral spor. Stavbári musia vedieť zhodnotiť, ktorý materiál a nástroje sú na danú prácu najvhodnejšie. Toto myslenie je potrebné vedieť aplikovať aj do súkromného sveta. Kde ale začať?

1. Sformulujte si cieľ

Žiadna činnosť nemá zmysel bez vízie výsledku. Identifikujte konkrétny problém, ktorý je potrebné vyriešiť. Majte jasno v tom, čo je vašim cieľom a prispôsobte tomu všetky ďalšie kroky. Skúste prísť na príčinu daného problému a dôvod, prečo je potrebné ho vyriešiť. Komplexné úlohy si rozdeľte na menšie časti a postupne sa sústreďte na ďalšie kroky. Bez konkrétneho cieľa v hlave by ste nevedeli, ako ďalej postupovať.

2. Zozbierajte si informácie

Ak už viete, za čím idete, je potrebné zozbierať si všetky informácie potrebné na dosiahnutie výsledkov. Niekedy je nutné informácie zbierať z rôznych zdrojov, vyhľadávať na internete alebo sa pýtať ostatných. Inokedy možno viete zhromaždiť informácie bez pomoci ostatných, a to napríklad pýtaním sa otázok  “Ako?”, “Prečo?”, “Kedy?” a podobne.

3. Vyhodnoťte informácie

Ak si myslíte, že máte všetky informácie, následne je nutné ich zhodnotiť. Sú relevantné pre váš cieľ? Presvedčte sa, že sú pravdivé, overte si zdroje a vytrieďte tie nepodstatné. Je táto informácia fakt alebo názor? Je to nezaujatý postoj? Rozdeľte si dáta do súvisiacich celkov pre jednoduchšiu a prehľadnejšiu prácu.

4. Analyzujte výsledky

Na základe vašeho zbierania a vyhodnocovania informácií skúste prísť na čo najviac možných riešení na konkrétny problém. Následne svoje riešenia vyhodnoťte na základe vašich kritérií. Analyzujte každú jednu možnosť, majte jasno vo výhodách a nevýhodách a dbajte na dôsledky každého riešenia.

5. Preskúmajte ďalšie uhly

Zreflektujte vaše riešenie problému. Aké sú moje alternatívy? Čo sú moje limity? Je to tá najlepšia možnosť? Nemusíte všetko vyriešiť osamote. Názory iných vám môžu ukázať vami neobjavené možnosti. Nekonajte unáhlene, s odstupom času a dlhším premýšľaním zhodnotíte riešenie kvalitnejšie.

Takéto použitie kritického myslenia pri riešení problémov vám ich síce zo života úplne neodstráni, ale určite vám vie pomôcť rozhodovať sa vhodne a uvážene. Precvičovaním tohto myslenia sa naučíte správne pracovať s informáciami, čo je v dnešnej dobe veľmi potrebné. Pokiaľ vás kritické myslenie zaujíma a chcete sa o ňom dozvedieť viac, nezabudnite nás sledovať na našej facebookovej stránke a LinkedIn.

blank

zdieľaj:

Twitter
Telegram
WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Facebook

Buďte
v obraze

Začnite odoberať náš newsletter plný aktuálít a tých najlepších tipov zo sveta komunikácie a kritického myslenia.

blank

čítaj ďalej

AKM sa zúčastní HR Days v Prahe

Tešíme sa, že tím HR Days rozpoznal vzdelávanie v oblasti kritického myslenia ako jeden z dôležitých nastupujúcich trendov a pozval nás na toto prestížne stretnutie. Náš lektor Martin Burgr na ňom bude hovoriť

Čítať viac »
blank

Dá sa vyhrať hádka na internete?

Efekt spätného účinku alebo inak ‘backfire effect’ je psychologický jav, ktorý je v poslednej dobe často diskutovaný najmä kvôli stále frekventovanejšiemu rozširovaniu nepravdivých informácií v médiách a na sociálnych sieťach.

Čítať viac »