blank

Prečo ročná permanentka do fitka nefunguje. Kritické myslenie Vám vie ušetriť peniaze

Koľkokrát ste si už v živote predplatili ročnú vstupenku do fitka, aby vás to donútilo cvičiť? Alebo sa nechali  zlákať na predĺženú záruku, aby ste si po troch rokoch namiesto reklamácie aj tak kúpili nový výrobok? Možno poznáte pocit človeka stojaceho v rade  tak dlho, že ak by  tam už tak dlho nestál,  odídete.

Je to len zlomok príkladov celkom bežných iracionálnych rozhodnutí. Ako tomu predchádzať?

Musíme byť kritickí vo vzťahu k svojim rozhodnutiam, dôsledne sledovať svoje myšlienkové pochody, testovať svoje predpoklady a vyhodnocovať výsledky našich rozhodnutí. Chcete myslieť kriticky voči svetu okolo vás? Začnite od seba, analýzou vlastných rozhodnutí.

Napríklad – prečo som si kúpil ročnú vstupenku do fitka? Asi chcem ušetriť, lebo obvykle je výsledná suma na jeden mesiac v prepočte nižšia. Samozrejme za predpokladu, že budem chodiť pravidelne. Idem do toho, lebo si myslím, že ma ekonomická efektívnosť bude motivovať k pravidelnému cvičeniu.

Poďme si túto situáciu rozobrať na drobné. Čo má byť ten motivačný faktor v mojom uvažovaní, ktorý mi má pomôcť pravidelne cvičiť? Bolesť zo straty, že ak nepôjdem aspoň raz do týždňa cvičiť, prídem o šancu ušetriť. Prečo potom pre mnohých ľudí táto motivácia prestane fungovať? Jednoducho preto, že zaplatiť ročne vstupné cca 250€ ma zabolí jednorazovo. Časom na tu “bolesť” zabudnem a keď po dvoch mesiacoch cvičenia začnem uvažovať, že toho mám veľa v práci a možno sa nič nestane, ak jeden týždeň vynechám, bolesť je už dávno preč. A už toľko nezabolí ani fakt, že platím za službu, ktorú nevyužívam. Rozdiel je v tom, že neplatím v daný moment, ale zaplatil som už pred dvoma mesiacmi a  bolesť zo straty je teda dávno preč. Jedna rada na záver – ak zaplatíte raz, budete ekonomickú bolesť znášať raz. Ak budete platiť na konci každého mesiaca, zažijete ju minimálne 12 krát a bude vás to motivovať viac.

Chcete viac praktických rad z kritického myslenia? Neváhajte nám nechať svoj mail a budeme zasiela pravidelný prídel.

 

Šírte kritické myslenie zdieľaním tohto článku

Buďte v obraze

Začnite odoberať náš newsletter plný aktualít a tých najlepších tipov zo sveta komunikácie a kritického myslenia.

Sme aktívni na sociálnych sieťach

Pre poslucháčov

Dalšie články

Mohli by vás zaujímať aj tieto články

Buďte v obraze

Začnite odoberať náš newsletter plný aktualít a tých najlepších tipov zo sveta komunikácie a kritického myslenia.